tisdag 1 mars 2011

Att laga mat i en kokvrå



Då var det dags för mars månad i ”Husmoderns Köksalmanack 1935”. Det är Sven Stål som är månadens skribent igen, liksom i februari. Om man vänder sidan kan man läsa:
”Jag anser att potatis blir allra bäst om den stekes i en blandning av smör-fläskflott och en gnutta baconfett. Sockra, vitpeppra och stek långsamt din välluktande kartoffelspis - och salta sist.” Lite längre ner läser jag:
”Jag förmodar att du inte anser dig kunna ge en middag utan att komma med en omelett. Hummer äro vi dödströtta på, sparris och blomkål och svamp likaså. Hur skulle det vara om du förvällde ett hekto kalvbräss och hackade det fint tillsammans med två hekton finhackade räkor och blandade dessa båda ingredienser i smeten och gjorde en sorts äggstanning - allt naturligtvis vederbörligen kryddat med en aning salt och finhackade oliver. Gör du det rätt smakar det gott - och det smakar mera. ”
Anser och anser. Själv anser jag att potismos blir godast om man gör det själv. Förstås. Vilket jag nu snart kommer äta till lunch. Eftersom man ju är såå dödstrött på hummer.

2 kommentarer:

  1. Fniss! Kul att se köksalmanackan 20 år tidigare än den jag presenterar. Och visst ääär vi dödströtta på hummer och lääängtar efter finhackad kalvinälva...

    SvaraRadera
  2. Mira: Ja, ha ha! :) Åh, vad kul det är med dessa gamla härliga köksalmanackor!

    SvaraRadera