lördag 16 april 2011

En sida från Husmoderns Köksalmanack 1935



Nu är det april och hög tid att jag visar inledningssidan till april månad från den gamla, trasiga köksalmanackan från 1935”. På nästa sida står en liten matsedel. ”Middagen är till en del byggd på konserver men en del rätter måste husmodern göra själv - och hon kan det!” skriver alltså denne man, Waldemar Ekegårdh. Jag undrar om han själv lagat det här eller om han är så där uppmuntrande för att han själv vill serveras denna middag.

”Smör, ost, rädisor

Gravad strömming
Soppa på gröna ärter
Kalasfiskpudding med chaminjonstuvning
Små stekta oxfiléer med madeirasås
Haricots-verts i smör
Sockerskorpor med frukt”

Lite längre ner läser jag:
”När ni har kläderna ute på vädring - glöm ej heller byrålådornas skatter - så planera litet för sommarkläderna. Kan det gamla användas? Skall det tvättas, färgas? Ordna allt sådant i tid, ty i maj börja sömmerskebekymren m. m. och då är det bra skönt att ha allt planerat.”

Jag som tyckte jag hade så mycket på gång nu. Och sömmerskebekymren har jag inte ens tänkt på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar