fredag 11 maj 2012

Vad man kan ha i en gammal ask, andra delen


Det här är vad som numera ligger i den lilla randiga asken.
Dessa små handvirkade figurer, kanske från Kina, kunde man köpa förr. De var mycket billiga.
Jag gick ofta till tandläkaren när jag var liten, för att komma tillrätta med mina sneda tänder. Då gick jag hela vägen längs Odengatan. Där fanns två leksaksaffärer. Det var liksom det enda positiva med de där tråkiga tandläkarbesöken. Där kunde jag stå och titta på allt roligt och på hemvägen ibland köpa en liten virkad figur.
Jag är särskilt glad över den lilla bruna björnen med västen som går att ta av.


3 kommentarer:

  1. Tänk att jag missat den sortens små figurer - och leksaksaffärerna på Odengatan. Men jag bodde ju på Söder när jag var i leksaksaffärsåldern, Odengatan var avlägset.
    Och asken är jättefin!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stadsdelarna var verkligen långt från varandra då. Den ena leksaksaffären finns fortfarande kvar. Men jag tvivlar på att de nu säljer små virkade figurer...
      Javisst är asken fin. Och locket passar så bra, så bra.

      Radera
  2. Jag minns de små virkade djuren, jag hade flera stycken.
    Tack för den här underbara nostalgitrippen!
    Önskar att jag hade mina små djur kvar...

    SvaraRadera