onsdag 30 april 2014

En identitetskris


Jag har fått ett sms från Polisen. Mitt nationella ID-kort är färdigt att hämta. Jag bävar.
Det är själva kortet, fotot, jag oroar mig över. 
När man gör ID-kort numera ska man ta av sig glasögonen, ställa sig på de gula markerade fötterna och bara titta in i ”kameran” på någon punkt som man ändå inte kan se (ifall man är närsynt). 
Resultatet syns genast. Jag känner inte igen mig! Vem är den där egendomliga alien-kvinnan som stirrar på mig? 
Hon som expedierar är vänlig och har ett stort tålamod. Hon tar om bilden. Det gör hon tre gånger, men jag känner ändå inte igen mig. Namnteckningen ser också konstig ut. Vem är jag egentligen?
Något moloken går jag därifrån. Förvånad över att detta ska vara av så stor vikt. 
För att trösta mig köper jag en kaffe och sätter mig på en bänk i solen. Träden slår snart ut. Stockholm är i alla fall vackert.
Nästa vecka går jag till Polisen och hämtar mitt nya ID-kort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar