torsdag 9 juni 2011

Att leta rötter, del 2



Detta har hänt tidigare: (första kapitlet)

Tack vare barnens vilja att söka de irländska rötterna gjorde vi en resa dit för nu 7 år sedan. Med oss i bagaget hade vi ett gammalt foto av en gravsten, rest av min mormors morbror Matthew som ett minne av hans föräldrar. Alltså min mormors morföräldrar. Fast det visste vi inte då.
Eftersom min mormors mor var från New Ross och min mormor var född där, gissade vi att stenen kanske kunde finnas där. Eller i Chicago, där Matthew dog 1907.

På 70-talet var min mamma och jag just här i New Ross. Den gången gick vi till första bästa kyrka och letade i kyrkböckerna. Där hittade vi min mormors födelse inskriven. Fotot på gravstenen hade vi inte med oss och var inget vi alls funderade på.

Det var först efter min mammas död, som fotot åter hittades och vi bestämde oss för att åka dit.
När vi fick syn på denna gamla övervuxna kyrkogård var vi säkra på att det var här stenen skulle finnas. Det var en ovanligt varm dag och vi letade och letade.
Senare på dagen när vi tog taxi upp till vårt guesthouse, frågade chauffören förstås vilka vi var och vad vi gjorde där. Alla frågar och vill hjälpa. Vi sa att vi sökt förgäves.
- Men det finns en till, St Stephens churchyard, sa taxichaffören.
Nu visste vi vad vi hade att göra följande dag.

2 kommentarer: