måndag 3 maj 2010

Nässlorna grönskar


Ute på landet är det kala grenar och gräset från ifjol är ännu torrt och gult. Jag går försiktigt för att inte kliva på snäckorna som ser precis ut som små blad. De hinner inte hoppa undan när jag kliver runt på marken. Ibland krasar det otäckt och jag intalar mig att det nog bara var en torr gren. Men säkert är det ju inte.
Nässlorna är klara att plockas nu. Det är så gott med nässelsoppa. I år har jag tagit på mig gummihandskarna. Det gjorde jag inte förra året. Då tyckte jag det gick bra att plocka nässelskott utan handskar. Det brändes inte alls. Inte förrän på natten...

2 kommentarer:

  1. Fint!
    Ett litet matlagningstips från mig (trodde du väl ALDRIG!); nässelpaj med fetaost och färsk timjan! Fick vi på Ekerö-picknick på Valborg :-)

    SvaraRadera
  2. Cilla: Tack! Kul med mattips också. Det låter gott. Ja, varför inte ett sånt tips från dig, jag VET att du kan laga gott minsann! :)

    SvaraRadera