tisdag 24 januari 2012

Ett tips från förr



1955 gick min mamma på matlagningskurs med en väninna. I svarta vaxböcker skrev de ner recepten på den mat de lagade. Det kunde till exempel vara finansiärstuvning i bensnäckor, varma champignonkanapeer och gädda à la Homburg. Eller varför inte bara en soppa S:t Germain.
Pasta var inte så vanligt och det märks när jag läser den lilla anteckningen i början av boken:
”Makaroner o spagetti lägges alltid i kokande vatten. (kasta en mot väggen fastnar den är den färdig.)”

4 kommentarer:

  1. Åh, jag vill se mer från de där vaxböckerna. Det låter ju jätteroligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kerstin:
      Ja visst är det kul med gamla anteckningar och recept.
      Vi får se, kanske lägger jag upp något från vaxboken idag igen...

      Radera
  2. Så synd att jag aldrig kokar makaroner och spagetti - den metoden skulle jag vilja prova.
    Men jag har minst två små receptsamlingar som bara handlar om så'n mat, får kanske plocka fram dem och se om rådet är gott.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha:
      Det funkar! Jag har provat :)

      Radera