lördag 7 januari 2012

Såhär bakar jag bröd



Det blir aldrig surdegsbröd när jag ska baka, hur inne och gott det än må vara. Jag har försökt, men det blir bara alldeles vanligt bröd och det är okey det med. Och jag brukar göra så här (jag är hopplös på att följa recept):
Först rostar jag frön och nötter i en torr stekpanna. Jag har glömt bort vad jag håller på med många gånger och då osar det hett. Då är det bara att börja om igen med nya frön och nya nötter. Det här kan tyckas onödigt, men rostade nötter blir himla gott tycker jag.



Det som behövs för att det överhuvudtaget ska bli ett bröd, är ju egentligen bara vätska, lite jäst och så mjöl förstås. Jag brukar också ha i något sött, något salt, något fett och lite annat såsom linfrön och de där nötterna eller torkad frukt.
Ibland river jag i en gammal ostkant. Det låter kanske inte så gott, men det blir gott. Sedan är det bara att röra och röra tills det blir en bra deg. Den får vila sig en halvtimme. (och jag med)




Sedan delar jag upp degen såhär och lägger den att jäsa igen, en halvtimme. Efter en kvart sätter jag på ugnen, för då tror jag att bröden jäser upp bättre. Då är ugnen också varm när det är dags att sätta in de färdigjästa bröden.
Fortsättning följer i nästa inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar