lördag 24 november 2012

Dags för julmarknad i stan


Nu har julmarknadernas tid börjat. Om det är något jag känner mig hemma i, så är det detta. 
På finska skolan köpte jag karelska rispiroger. De var jättegoda och har redan gått åt. Hos katolska julmarknaden blev det två pocketböcker. Jag är återhållsam. Det finns redan alldeles för mycket i våra skåp och bokhyllor. 
Norska kyrkan uppe på Stigberget går jag till nästan allra mest för att få höra norska. 
- Leser du krim? frågar mannen som säljer böcker. 
Nej, deckare läser jag inte. Ändå fastnar jag för ”Holmgren-saken” från Gyldendals ”flaggermusbøker”, utgiven 1953. Den kunde jag inte låta bli. Tecknat av Birger Imislund. Ja, hela den lilla boken är så snygg på nåt vis. 
Ett paket flatbrød och några krumkaker får jag också med mig. Jag gillar det där spännande som det är med bazarer och loppisar. Man vet inte vad man kommer komma hem med. OM det blir något. Något som man inte ens visste att man behövde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar